Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Máme iba tretinu talentovaných žiakov v porovnaní s OECD – čo s tým? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Co s tym ?

Mam 4-rocnu dceru. Pri vsetkej materinskej skromnosti je na svoj vek velmi sikovna. Netrufam si odhadnut, "kde bude" intelektualne o takmer 2,5 roka, ked bude mat nastupit do skoly. V mieste bydliska mame skolu, ktora ma triedu pre intelktualne nadane deti. Nie som si vsak ista, ci chcem, aby bolo moje dieta (v pripade, ze by splnalo kriteria na prijatie do takejto triedy) vzdelavane v takpovediac "laboratornych" podmienkach. Ovela radsej by som privitala, keby chodila do skoly s vysokou urovnou vyucby a jej vysledkov v ramci beznej populacie. Ta skola ma aj bezne triedy, no nie je to nasa spadova skola, a kedze mimo spadu maju velky zaujem a uprednostnuju napriklad surodencov deti, ktore navstevuju triedu pre intelktualne nadane deti. Takze je mozne, ze do beznej triedy na takejto skole sa nedostane. Nasa spadova skola ma vysledky Monitoru 5 dost hrozne (aj niekolko rokov dozadu), co ma ako dceru byvalych ucitelov 1. stupna netesi, skor znepokojuje. Vozit male dieta niekde mimo bydliska, najma ak manzel pracuje mimo mesta, a ja v zdravotnictve, povazujem za dost zatazujuce dieta aj rodicov. Co s tym? Ako mam rozvijat potencial svojho dietata v takychto podmienkach a moznostiach?
 

a co tak

venovat sa mu doma?
 

V akom zmysle?

Venujem sa jej doma ja, manzel, moja mama byvala ucitelka 1.stupna) - v ramci hry. Dceru rozne ulohy bavia, a ani nevnima, co vsetko sa tym nauci. Popri nej mame este maldsie dieta, ktoremu sa tiez je a bude potrebne venovat. Domace vzdelavanie nepovazujem za riesenie, dcera je velmi spolocenska a miluje spolocnost deti. Navyse sa po 2RD chcem vratit do svojho zamestnania.
 

to co si napisala

podla mna staci. Ak je nadana a vy ju doma podporujete, tak je to OK. Skolu by som riesil az strednu. Poznam viac rodicov s takymito detmi a su to v principe dve skupiny: prva je ta, kde su rodicia presvedceni o genialite svojho dietata a preto ho tlacia do skoly pre nadane deti. Realita je vsak taka, ze tie deti nie su vynimocne a v takejto sko;le su pod neuveritelnym tlakom jednak svojich rodicov a potom aj ich sutocne nadanych spoluziakov. Zle.
Druha skupina je s detmi, ktore su skutocne nadane. Preskakuju triedy, VS vystuduju za 3 roky a potom pridu do realneho sveta a su stratene. Tam totiz nikoho nezaujima ich vynimocnost, nenastavuju sa im specialne podmienky.

Venujte sa jej podla moznosti doma, rozvyjajte hravou formou to, co ju bavi a nechajte ju prezit detstvo v akejkolvek ZS kde sa bude citit dobre.

Ked sa bude hlasit na Harvard alebo MIT, tak nikoho nebude zaujimat na aku ZS chodila.
 

RE: Skolu by som riesil az strednu.

Pozri, čo sa deje so strednými školami. Napr. bratislavské 8ročné cirkevné gymnáziá likvidujú. Naveľa vraj dovolili pre školu sv. Uršule, ale maximum 17 žiakov do prvého ročníka. Je to likvidačné pri platbách na žiaka. Niečo ako numerus clausus pre neželané odbory za komunistov - komunisti chceli, aby absolventi pomaly vymreli.
Teraz nám EÚ prikazuje podporovať iba tie najjednoduchšie učňovky, tzv. duálne vzdelávanie.
Tak neviem, ak to pôjde takýmto poriadkom, nadané dieťa, teraz 4-ročné, aby sa vôbec na slušné strednú školu malo na akú dostať.
Keď ich už teraz likvidujú a náhrádzajú duálnymi.
 

 

Ak je to dieťa skutočne nadané, tak škola pre nadané deti + hľadať doplnkové vzdelávacie aktivity.

Samozrejme, len keď sa rodičom chce.
 

 

Síce Vám s výberom školy neporadím, ale dal by som vám aspoň takú radu nebrať výsledky monitoru až tak vážne, najlepšie ich brať do úvahy až na posladnom mieste. Moja vlastná skúsenosť (veľa rokov dozadu som sám absolvoval Monitor 9): Písali sme to v triede tak že každý sedel v lavici sám, ale učiteľka konajúca v triede dozor akékoľvek radenie si medzi žiakmi akoby "nevidela", tak isto ťaháky, knihu pod lavicou, etc. Pritom to bola učiteľka ktorá bola na svojom vlastnom predmete prísna a pri písomkách žiadne podvádzanie netolerovala. Vrcholom bolo keď nám počas monitoru do triedy prišla učiteľka z matematiky a zo slovenčiny (z týchto predmetov bol monitor) s tým že sa pri niektorých (skoro všetkých) zastavila, pozrela ako to má, poradila niečo... No a potom prišli výsledky monitoru a naša škola bola jedna z najlepších v kraji. Tak že monitor bol vtedy úplná fraška ktorá o úrovni danej školy ani žiaka nepovedala absolútne nič. Mne ako žiakovi - decku to samozrejme vyhovovalo a negatívne som to nebral, naši ma pochválili za dobrý výsledok a všetko bolo fajn, tak že som nemal potrebu o tom nikde hovoriť (jedine medzi spolužiakmi ktorí to mali tak isto). Výsledok tohto monitoru sa pri prijatí na SŠ do úvahy nebral, teda aspoň tam kde som sa hlásil ja.

Neviem či je to takto aj teraz, každopádne školy na tom aby boli vo výsledkoch na vysokej úrovni majú záujem, preto si nemyslím že sa to nejako výrazne zmenilo. Pritom stačí aby takto podvádzala aj len menšina škôl, celkové výsledky to ovplyvní a škola ktorá by bola normálne napríklad niekde v strede a nepodvádza, sa kvôli školám ktoré podvádzajú dostane oveľa nižšie. Tak že tá Vaša spádová škola na tom môže byť reálne kľudne lepšie.

Týmto príspevkom nechcem nikoho obviňovať (snáď okrem tej mojej základky kde som bol toho svedkom z úplne prvej ruky), netvrdím že to bolo bežné na väčšine škôl vtedy, alebo že by to vôbec nejaká škola robila dnes (na nič z toho nemám dôkazy a ani záujem nikoho obviňovať). Len som Vám chcel poradiť aby ste tie výsledky monitoru až tak vážne nebrali preto že možno nevypovedajú vôbec o ničom. Ja by som sa na Vašom mieste asi pozrel na výsledky prijatia žiakov z danej ZŠ na stredné školy (ak sú tieto informácie dostupné) - na prijímacích skúškach nemá SŠ záujem podvádzať, chce si predsa objektívne vybrať. Prípadne keď ste napísali že Vaša mama bola učiteľka, možno pozná aj nejaké súčasné učiteľky na školách vo Vašom meste, tie by mohli ohľadom úrovne škôl vedieť poradiť.
 

ďakujem za reakciu

vzhľadom na rodinné povinnosti reagujem s oneskorením. Muslím si, že vzdelávanie na prvom stupni je predovšetkým o kvalite konkrétneho učiteľa. Problém však je, že si konkrétneho učiteľa nemôžte napríklad na rozdiel od lekára vybrať, dokonca aj keď viete o dobrej učiteľke, tá môže byť už napríklad byť učiteľkou v triede vo vyššom ročníku, ako potrebujete. Bývame vo veľkom meste, manžel pracuje mimo neho, takže pre nás dôležité mať školu v dostupnom okolí, a podľa možnosti čo najkvalitnejšiu (školu/konkrétneho učiteľa). Myslím si, že zmyslom reformy školstva, ktorá sa tu "realizuje" od roku 1989 a ešte žiadna zrealizovaná nebola, by malo byť, aby školy mali porovnateľné (a čo najlepšie) výsledky s bežnou populáciou,a aby teda najlepšia škola bola jednoznačne nejbližšia škola.
 
Hodnoť

 

Teraz neviem, či to je o talente alebo o kvalite výučby.

A veľmi rád by som si pozrel aspoň zoznam tých škôl.
 
Hodnoť

??

"Ak chceme rozvíjať ich talent, musíme im ponúknuť mimoškolské možnosti, kde sa budú rozvíjať individuálne alebo v malých skupinkách seberovných."
To nie je vizia ani analyza.
Ak chceme rozvijat ich talent, musime im rozvinut schopnosti, ktore umoznuju rozvijat ich talent.
Treba si to precitat pomaly este raz: Ak chceme rozvijat ich talent, musime im rozvinut schopnosti, ktore im umoznia rozvinut ich talent.
Skola ma naucit, dat detom schopnosti, aby mohli rozvijat svoj talent.
To je vazna vec a to je velky rozdiel oproti " ponuknut im mimoskolske moznosti"
 


Najčítanejšie


  1. Peter Remeselník: Prečo polícia odmietla potrestať páchateľa, ktorý narazil autom do ľudí a ušiel ? 2 209
  2. Martin Greguš: Premiér Matovič vs Občan Greguš. Igor, hovorím ti NIE 416
  3. Pavel Sibyla: Ivan Mikloš: Na reformu školstva by som si trúfol 347
  4. Peter Remeselník: Arogantný vodič zrazil dve ženy a ušiel - polícia ho potrestala nepotrestaním ... 280
  5. Peter Slamenik: Milí kulturisti. Zasa Vám nezákonne zatvorili fitko? 232
  6. Jana Júdová: Dajte nám rovno elektronické náramky 174
  7. Rudolf Pado: Minister Gröhling, budíček! 154
  8. Andrej Šverha: Cyklopotulky Považím na sklonku leta 135
  9. Anežka Richtariková: Kto našiel „ficove“ dlažobné kocky? 108
  10. Dušan Seberíni: Pani prezidentka zastavte ho ! 104

Rebríčky článkov


  1. Vladimír Bohm: Aj keď už neveríme na strašidlá, stále nechápeme prírodu
  2. Martin Turčan: Celoplošné šialenstvo!
  3. Jano Richter: Tak teda 50tisíc, či 200tisíc?
  4. Dušan Seberíni: Pani prezidentka zastavte ho !
  5. Jozef Legény: Pán Matovič, ponúknite demisiu, ak bude účasť na testovaní viac ako 80% a prídeme všetci
  6. Denis Jacko: Ako čerstvé prádlo
  7. Matej Kučera: (Ne)povinné testovanie
  8. Štefan Vidlár: Výťer z riťi
  9. Barbara Lickova: Blahoslavený Carlo Acutis
  10. František Cudziš: Propagujúci sám vojak v poli (v Bratislave), IX.


Už ste čítali?